poniedziałek, 20 maj 2024
Hiszpania: Nowe odmiany jeżyn pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość

Szczytowy okres produkcji hiszpańskiej kampanii jeżynowej dobiega końca. W przeszłości ten owoc był dostępny w miesiącach wiosennych. Teraz jest dostępny przez cały rok dzięki pracy specjalistów i badaniom nad nowymi odmianami, które pomogą w dalszym zwiększaniu spożycia jeżyny w Hiszpanii i pozycjonowaniu tego owocu na rynkach europejskich

„W miesiącach zimowych czujemy się bardziej komfortowo, ponieważ nie ma europejskiej produkcji jeżyn i pomimo konkurencji z Meksyku, istnieje rynek zbytu na nasz produkt. Od końca maja jest już dużo podaży w innych krajach, w tym Huelva, więc istnieje duża presja, która wpływa na ceny” – powiedział Daniel Velo, partner Agrícola El Bosque, firmy z Huelvy, która jest częścią grupy Plus Berries i która specjalizuje się wyłącznie  w uprawie i marketingu jeżyn. Firma alokuje około 80% swojej produkcji do krajów europejskich oraz realizuje niektóre przesyłki lotnicze do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Specjalista przypomina, że ​​w ostatnich latach udało im się przełamać sezonowość produkcji jeżyn i zaoferować szereg odmian, które pozwalają im dostarczać ten produkt przez cały rok. „Wcześniej przestaliśmy produkować jeżyny w miesiącach letnich, ponieważ popyt z krajów europejskich również spadł wraz z wejściem ich lokalnych produkcji. Obecnie w tych miesiącach kontynuujemy współpracę, głównie na rynku krajowym z Mercadoną, najważniejszą siecią supermarketów w Hiszpanii, a także na głównych rynkach hurtowych w kraju. Nadal obsługujemy również niektórych klientów za granicą” – powiedział.

 

Według Daniela Velo możliwość przedłużenia zbiorów o cały rok doprowadziła do wyczuwalnego wzrostu spożycia jeżyn. „Utrzymywanie stałych ilości przez dłuższy czas pozwoliło rozłożyć zbiory poza miesiące, w których koncentruje się cała produkcja jagód, w momencie, w którym trudniej jest sprzedać produkt po akceptowalnych cenach. Udało nam się również zwiększyć spożycie jeżyny w Hiszpanii i w pozostałej części Europy. Kluczem do osiągnięcia tego była konsolidacja oferty w okresach, w których wcześniej nie było oferty, przy jednoczesnym zagwarantowaniu jej smaku i jakości."

Należy zauważyć, że jeżyna meksykańska jest głównym konkurentem jeżyny hiszpańskiej na rynkach międzynarodowych. Meksyk ma ponad 10 000 hektarów przeznaczonych na ten produkt i chociaż Stany Zjednoczone są jego głównym rynkiem, udaje mu się również umieścić swój produkt w Europie. „Kiedy jest dużo dobrej jakości meksykańskich jeżyn, trudno jest z nimi konkurować, ponieważ mogą one sprzedawać swoje owoce po niższych cenach ze względu na niższe koszty pracy. Gdy jakość meksykańskich jeżyn spada, szybko znajdujemy luki na rynkach. Podaż tego pochodzenia ustabilizowała się, a być może nawet nieznacznie spadła w tym roku” – powiedział Daniel Velo.

Według specjalisty jeżyna zawsze była „czarną owcą” jagód. Jak dotąd jest to najmniej znana jagoda i najtrudniejsza do znalezienia w supermarketach. Oznacza to jednak również, że ma największe możliwości wzrostu. Kluczową rolę odgrywa nadchodzący nowy krajobraz odmianowy, który jest wynikiem prawie 25 lat zasobów, badań i rozwoju. W rzeczywistości wprowadzenie nowych odmian było kluczem do wydłużenia kalendarza produkcji, a także zachęcania do konsumpcji. To pozwala nam z optymizmem patrzeć w przyszłość i stopniowo zdobywać konkurencyjność w stosunku do naszych meksykańskich konkurentów”.

Źródło:

Daniel Velo Prieto (dyrektor zarządzający)
Agricola El Bosque S.L.

Log in or Sign up